سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه بنده خالصانه توبه کند، خداوند او را دوست بدارد و گناهانش را در دنیا و آخرت بر او بپوشاند . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :23
بازدید دیروز :5
کل بازدید :39350
تعداد کل یاداشته ها : 78
103/2/29
9:18 ع

 

خدای من! کدام یک از مردم نزد تو محبوبتر است؟ فرمود : دانشمندی که دانشمند دیگری را می جوید . [موسی علیه السلام]

نسل ظهور
نسل ما نسل ظهور است اگر ما خواهیم
این زمان فصل حضور است اگر ما خواهیم

گر که آماده شود لشگر حق او آید
زین گذر وقت عبور است اگر ما خواهیم

وصل و دیدار خوش حضرت مولا تو بدان
نه چنان مبهم و دور است اگر ما خواهیم

رخ نماید به جهان گر همه محرم باشیم
وقت آن نور و سرور است اگر ما خواهیم

وعده حق برسد تا که چو لایق بشویم
لطف او حد وفور است اگر ما خواهیم

وبگاه اشعار مهدوی


  
  

 

زیور دانش احسان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

این فرد بوی بهشت را استشمام نمی کند

قدس آنلاین:تکریم والدین در اسلام از اصول خدشه ناچذیر بوده و بسیار برآن تاکید شده است

متاسفانه بر اثر آموزش های غلط رسانه ای و تاثیرات ناگوار آن ها بر رفتار و کردار مخاطبان و همچنین واردشدن برخی اموال حرام در زندگی ها ،سبک برخورد با والدین نیز متفاوت شده و حتی برخی از افراد از هرگونه توهین و ضرب و جرح پدر یا مادر سالخورده خود ابایی ندارند .حال آنکه همین عمل مممکن است زندگی اخروی آنها را در عذابی دردناک فرو ببرد

پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند:

بپرهیزید از آزدن پدر و مادر زیرا که بوی بهشت از مسافت هزار سال به مشام می رسد ولی (برخی ) آن را درک نمی کنند

آزاردهنده پدر و مادر

قطع کننده رابطه خویشاوندی

پیرمرد زناکار

اصول کافی ج4ص50


  
  

فراخ سینگى و بردبارى دست‏افزار سرورى است و سالارى . [نهج البلاغه]

تشکر از خیرین روستای چهارطاق

گرچه درپی هر اقدام خداپسندانه وخالصانه رضایت وخشنودی خداوند متعال بهترین پاداش برای شخص نیکوکار می باشد اما برحسب وظیفه لازم می دانیم از بذل عنایت خیرین عزیز روستای چهارطاق آقایان : علی استقامت و غلامحسین شاهچراغی و مختارصفری وعلی اکبر براتی وخانواده شهید خالقی که بیشترین کمک مالی را در نماسازی وساخت مسجد امام جعفر صادق (ع) و خانه روحانی داشته اندوسایر خیرین دیگرروستا تشکر وقدردانی نماییم . ازخداوند توفیقات روز افزون را برایشان آرزو داریم .    هیئات امنای مسجد امام جعفر صادق (ع) ومدیر کانون فرهنگی وهنری جضرت حجت (عج)


  
  

اگر از خدا چنانکه باید می ترسیدید، به دانشی بی نادانی دست می یافتید و اگر خدا را چنانکه باید می شناختید، با دعایتان کوهها از میان می رفتند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

فصل سبز انتظار تاکی ؟

دیرگاهیست در ظلمت بی فردای این روزگار زمین در انتظار است تا کسی بیاید که کس باشد و تا مردمان با نگاهی در او کس را از ناکس بازشناسند.
امروز که آدمیان صداقت را به زیر آوار فراموشی ها از یاد برده اند؛ حالا که خاک از خون سرخ عدالت گلگون است؛ زمین در حسرت یک مرد میسوزد.
حالا که سپیدی ها همه در سیاهی دلهای آدمیان رنگ باخته اند؛ دیدگان زمین در انتظار اندکی-حتی- سپیدی چون پلک خیس سپیده دم بارانی ست.
راه درازیست از اینجا تا صداقت و زمین در انتظار است تا مردی بیاید از جنس آسمان تا با قدوم نازنینش جسورانه شقاوت را؛ خیانت را از هستی پاک کند. تا شب دریده شود و دیدگان آدمیان طلوعی از جنس عدالت را به نظاره بنشینند.
راه دشواری نیست از اینجا تا مصیبت و دستان سرد آدمیان گرمای دستانی را به یاری می خواند تا در مرداب بی رحمی دنیا امیدبخش رهایی باشد.
علی که از جنس آسمان بود به برق یک شمشیر به آسمان رفت . علی به ستوه آمده از آدمیانی از جنس شقاوت و قساوت به برق یک شمشیر از عمق وجود فریاد برآورد که : فزت و رب الکعبه
و از آن روز که عدالت همراه علی به آسمان رفت, زمین و زمان در انتظار وجود پر وجودی ست تا برخیزد, شمشیر برگیرد و جهانی را روشنی بخشد.
او خواهد آمد..........

برگرفته از آثار ارسالی به جشنواره طوبی

 


  
  

برگ ریزان است پائیز را قراری نیست نیست

جرم او این است مجرم را فراری نیست نیست

خش خش این برگها ورقص افتادن به خاک

بی درنگ زیباست اما این گوارا نیست نیست

شاخه ای کز عشق بلبل سبز وخرم می شده است

آنچنان خالیست گویا شاخساری نیست نیست

بلبلان دیگر به آغوش که نغمه سردهند

این چه بی معناست دیگر شهسواری نیست نیست

برگ زرد سوخته دیگر صبوری تا به کی

بی گمان دیگر برایت روزگاری نیست نیست

 


  
  

 گروه تروریستی تکفیری داعش چیست و چه اهدافی دارد ؟( هیتلر آرام بخواب که داعشی ها دست تورا از پشت بستند )

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مقاله ای در پایگاه اینترنتی العالم با عنوان داعش کیست و چه اهدافی دارد منتشر شده که در آن به جزئیاتی درباره گروهک دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش اشاره شده است. بنا به این گزارش: داعش در ماه آوریل سال 2013 میلادی تشکیل شد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

داعش ابتدا این گونه معرفی شد که از ادغام بین “دولت اسلامی” وابسته به شبکه القاعده که اکتبر سال 2006 میلادی به وجود آمد و گروه تکفیری مسلح در سوریه معروف به “جبهه النصره” تشکیل شده است اما این ادغام را که ابوبکر بغدادی یکی از رهبران “دولت اسلامی عراق” اعلام کرد به سرعت از سوی جبهه النصره تکذیب شد.

ادامه مطلب...

  
  

احکام نماز

طهارت

وضوى باطل :

سؤال 146 : شخصى که بعد از مدتى متوجه مى شود که وضوهایش باطل بوده آیا واجب است همه نمازهاى این مدت را قضا کند ؟

جواب : قضاى همه نمازهایى که با وضوى باطل خوانده واجب است .

ترک غسل جنابت :

سؤال 147 : شخصى یک سال است که به تکلیف رسیده و در زمانى که جنب مى شده از احکام آن اطلاع نداشته است . اکنون که اطلاع پیدا کرده حکم نمازهایى که قبلاً خوانده و روزه هایى که گرفته چیست ؟

جواب : باید نمازها را قضا کند و اما روزه پس چون تعمد بقاء بر جنابت نداشته قضا و کفاره ندارد ، اگر چه احتیاط مستحب قضاء است .

<ادامه مطلب... >

احکام نماز

طهارت

وضوى باطل :

سؤال 146 : شخصى که بعد از مدتى متوجه مى شود که وضوهایش باطل بوده آیا واجب است همه نمازهاى این مدت را قضا کند ؟

جواب : قضاى همه نمازهایى که با وضوى باطل خوانده واجب است .

ترک غسل جنابت :

سؤال 147 : شخصى یک سال است که به تکلیف رسیده و در زمانى که جنب مى شده از احکام آن اطلاع نداشته است . اکنون که اطلاع پیدا کرده حکم نمازهایى که قبلاً خوانده و روزه هایى که گرفته چیست ؟

جواب : باید نمازها را قضا کند و اما روزه پس چون تعمد بقاء بر جنابت نداشته قضا و کفاره ندارد ، اگر چه احتیاط مستحب قضاء است .

احکام نماز

طهارت

وضوى باطل :

سؤال 146 : شخصى که بعد از مدتى متوجه مى شود که وضوهایش باطل بوده آیا واجب است همه نمازهاى این مدت را قضا کند ؟

جواب : قضاى همه نمازهایى که با وضوى باطل خوانده واجب است .

ترک غسل جنابت :

سؤال 147 : شخصى یک سال است که به تکلیف رسیده و در زمانى که جنب مى شده از احکام آن اطلاع نداشته است . اکنون که اطلاع پیدا کرده حکم نمازهایى که قبلاً خوانده و روزه هایى که گرفته چیست ؟

جواب : باید نمازها را قضا کند و اما روزه پس چون تعمد بقاء بر جنابت نداشته قضا و کفاره ندارد ، اگر چه احتیاط مستحب قضاء است .

شک در وضو در حال نماز :

سؤال 148 : اگر نماز گزار در اثناء نماز در گرفتن وضو شک کند و نماز را با این حالت مدتى ادامه دهد بعد یقین کند که وضو گرفته حکم او چیست ؟

جواب :اگر بعد از شک یقین پیدا کرد وضو داشته نمازش صحیح است .

فراموش کردن تطهیر مخرج بول قبل از وضو :

سؤال 149 : شخصى بول کرد و خود را طاهر نکرد و براى نماز وضو گرفت و نماز خواند ،بعد از نماز یادش آمد ، آیا صرف تطهیر مخرج بول کافى است یا باید وضو نیز بگیرد ؟ و در هرصورت نمازى که خوانده صحیح است یا خیر ؟

جواب : وضوئى که با آن حال گرفته کافى است و احتیاج به تجدید آن ندارد ، آنچه برایش واجب است تطهیر مخرج و اعاده نماز است یا قضاء آن .

طهارت براى سجده منسیّه و سجده سهو :

سؤال 150 : آیا براى سجده سهو و تشهد فراموش شده اگر بین سلام و سجده حدثى واقع شود وضو گرفتن لازم است ؟

جواب : در سجده سهو طهارت شرط نیست بخلاف سجده و تشهد فراموش شده .

فاقد الطهورین :

سؤال 151 : شخصى در بیمارستان بسترى شده است و نمى تواند براى نماز وضو بگیرد ، همچنین خاک براى تیمم پیدا نمى کند . آیا مى تواند نمازش را بى وضو و بى تیمم بخواند ؟

جواب : فاقد الطهورین به همان حال نماز بخواند و بعداً اعاده یا قضا کند .

 

وقت

اذان رادیو :

سؤال 152 : اذانى که از رادیو پخش مى شود معتبر است یا خیر ؟

جواب : چون موجب اطمینان به دخول وقت است کافى است .

وقت مخصوص عصر :

سؤال 153 : اگر نماز گزار براى خواندن نماز ظهر و عصر به اندازه پنج رکعت وقت تا مغرب دارد باید نماز ظهر و عصر را چگونه بخواند ؟

جواب : چناچه پنج رکعت وقت داشته باشد هر دو را به عنوان ادا مى خواند
و الاّ فریضه عصر در وقت مخصوص واقع مى شود و ادا است و فریضه ظهر قضا است .

وقت مغرب :

سؤال 154 : آیا علامت مغرب آن است که سرخى طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا مى شود از بالاى سر انسان بگذرد ؟

جواب : گذشتن سرخى از بالاى سر مشاهده نمى شود لکن منتقل شدنش به طرف مغرب مشاهده مى شود و آن علامت غروب واقعى است .

آخر وقت مغرب و عشاء :

سؤال 155 : اگر وقت نماز مغرب و عشا براى شخص مختار نصف شب باشد و شب را از اول غروب آفتاب تا اذان صبح حساب کنیم نیمه شب تقریباً 11 ساعت بعدازظهر شرعى مى شود ، لکن شما براى خواندن نماز مغرب یا افطار روزه بین غروب آفتاب و مغرب شرعى به مقدار پانزده دقیقه تقریباً فرق مى گذارید ، بنابراین نیمه شب وآخر وقت نماز مغرب و عشا چه ساعتى بعد از ظهر مى باشد ؟

جواب : تقریبا یازده و ربع نصف شب است و فرق بین غروب و مغرب ظاهرى مى باشد و حقیقت وقت غروب واقعى همان انتقال حمره شدید مشرقیه است به سمت مغرب .

جمع بین ظهرین و عشائین :

سؤال 156 : خواندن نماز ظهر وعصر و مغرب وعشا با فاصله و بدون فاصله چه حکمى دارد ؟ آیا طریقه شیعه واقعاً مطابق با عمل ائمه (علیهم السلام) است .

جواب : هر دو نحو جایز است و حضرت رسول (صلى الله علیه وآله وسلم) به هر دو نحو اختیاراً عمل نموده اند .

شک در قضاء و اداء :

سؤال 157 : هنگامى که نمى دانیم نماز صبح ادا است یا قضا باید آن را به چه نیتى بخوانیم ؟

جواب : بهتر نیت ما فى الذمه است و ممکن است با استصحاب بقاء وقت نیت ادا نماید .

تأخیر انداختن نماز ظهر روز جمعه :

سؤال 158 : اگر کسى بخواهد روز جمعه در منزل نماز ظهرش را بخواند ، آیا لازم است منتظر شود تا خطبه نماز جمعه تمام شود بعد نماز ظهر را بخواند ؟

جواب : بهتر آن است که صبر کند.

 

قبله

انحراف از قبله :

سؤال 159 : انحراف از قبله تا چه مقدار نماز را باطل نمى کند ؟

جواب : در حال سکونات نماز ، انحراف از قبله الى ما بین الیمین و الیسار مانعى ندارد.

 

لباس نمازگزار

پوشش ناقص در نماز :

سؤال 160 : چنانچه مرد یا زنى مدتى با پوششى نماز خوانده است که بعداً مى فهمد آن مقدار پوشش کافى نبوده است ( به خاطر جهل به حکم ) تکلیفش چیست ؟

جواب : ظاهراً نمازهاى او باطل است ، چونکه مقصر است ، به مسئله 799 توضیح المسائل مراجعه شود .

پوشش زن در نماز :

سؤال 161 : آیا پوشش زن در نماز باید طورى باشد که هیچ طرف بدن او دیده نشود ؟

جواب : زن باید در موقع نماز تمام بدن حتى سر و موى خود را بپوشاند ، مگر صورت به مقدارى که در وضو شسته مى شود و دستها تا مچ و روى پاها تا مچ ، و از باب احتیاط باید مقدارى از اطراف صورت و قدرى پائین تر از مچ را بپوشاند .

پوشاندن مو و دست زن در بین نماز :

سؤال 162 : اگر زنى در بین نماز بفهمد که قسمتى از موها یا دستش بیش از اندازه مجاز بیرون است ، با پوشاندن آن نماز را تمام کند یا قطع کند و از اول بخواند ؟

جواب : بپوشاند ونماز را تمام کند .

تطهیر لباس با آب غصبى :

سؤال 163 : اگر شخصى با آب غصبى یا با پودر لباسشویى غصبى لباسهاى خود را بشوید و با آن لباس ها نماز بخواند نمازش چه حکمى دارد ؟

جواب : نمازش صحیح است و باید استغفار کند و از صاحب آب و پودر حلالیت بطلبد .

مقدار بخشیده شده از خون :

سؤال 164 : اگر خونى در بدن ویا لباس نمازگزار باشد و مقدار آن کمتر از یک درهم یا یک اشرفى باشد بخشیده مى شود ، لطفاً مقدار درهم یا اشرفى را بیان فرمائید .

جواب : تقریباً به اندازه پنج ریالى است .

خون حیواناتى که خون جهنده ندارند :

سؤال 165 : خون حیوانى که جهنده نیست و پاک است اگر روى لباس انسان باشد و از درهم بیشتر باشد آیا نماز خواندن با آن صحیح است ؟

جواب : چونکه پاک است هر چند از درهم بیشتر باشد ، نماز با آن جایز است .

خون تخم مرغ در لباس :

سؤال 166 : اگر در لباس نماز گزارى خون تخم مرغ بیشتر از یک درهم باشد نماز خواندن با آن جایز است یا خیر ؟

جواب : احوط استحبابى آنست که با آن نماز نخواند .

لباس پوست حیوانات :

سؤال 167 : نماز خواندن با لباسى که از پوست مار ، سوسمار یا نهنگ است جایز است یا خیر ؟

جواب : نماز با آنها جایز نیست .

اجزاء حیوان حرام گوشت - طلا - مردار :

سؤال 168 : صدف حیوانى حرام گوشت است اگر احتمال دهیم دکمه لباس یا مانند آن از اجزاء آن حیوان است خواندن نماز با آن چه حکمى دارد ؟ همچنین پوشیدن لباس طلا بافت یا لباسى که از مردار تهیه شده در حال ناچارى چه حکمى دارد ؟

جواب : مجراى برائت است على الاشهر الاقوى .

اباحه لباس :

سؤال 169 : اگر انسان با پولى که خمس آنرا نداده لباس بخرد و با آن لباس نماز بخواند آیا نماز او باطل است ؟

جواب :اگر به نحو شخصى خریده باشد نه ما فى الذمه نماز او باطل است ، ولى اگر به صورت ما فى الذمه خریده باشد اگر چه فوراً ثمن آنرا از پول غیر مخمس ادا بکند ، نماز صحیح است .

پوشیدن طلا در نماز :

سؤال 170 : شخصى با زنجیر طلا در گردن نماز خوانده آیا نماز او باطل است ؟

جواب : چون لبس صدق مى نماید ، لذا هم حرام است و هم نماز باطل است .

لباس سیاه :

سؤال 171 : پوشیدن لباس سیاه براى نماز گزار کراهت دارد ، آیا این حکم شامل عباى سیاه هم مى شود ؟

جواب : قدر متیقن از لباس سیاه که مکروه است غیر از عبا و عمامه است .

پوشیدن لباس عکسدار :

سؤال 172 : آیا پوشیدن لباسى که عکسى با نقش حیوان کامل یا ناقص یا انسان دارد در موقع نماز جایز است ؟

جواب : مکروه است مطلقاً .

 

مکان نمازگزار

نجاست مکان :

سؤال 173 : جایى که نجس است ولى خشک شده آیا نماز خواندن روى آن جایز است ؟

جواب : فقط موضع سجود باید نجس یا متنجس نباشد و در غیر آن چنانچه نجاست مسریه نباشد اشکال ندارد .

نماز خواندن در مکان غصبى :

سؤال 174 : آیا در زمین غصبى در تنگى وقت نماز خواندن صحیح است ؟ چگونه نماز بخواند ؟ اگر وضو نداشته باشد آیا مى تواند بر روى آن زمین تیمم کند ؟

جواب : اگر مجبور است به ماندن مانند محبوس همان نحو نماز بخواند ، و اگر مى تواند خارج شود در حال خروج نماز بخواند و در صورتى که وضوء ندارد و آب مباح و یا خاک مباح میسر نشود ، رجاءاً نماز بدون طهارت بخواند و بعداً قضا نماید .

مکان موروث :

سؤال 175 : تا هنگامى که وصیت به ثلث را جدا نکنند نماز خواندن ورثه در آن مکان چه حکمى دارد ؟

جواب : تا مقدارى که تأخیر آن متعارف است و مقصود از وصیت نیز همان است نماز جایز است و در صورتى که زیاد اهمال نمایند باطل است .

نماز در وسائل نقلیه :

سؤال 176 : آیا نماز خواندن در ماشین ، قطار ، هواپیما و کشتى اختیاراً جایز است ؟

جواب : اگر نتواند شرائط و ارکان و افعال واجبه نماز را مراعات کند و بجا بیاورد اختیاراً جایز نیست .

سؤال 177 : با توجه به اینکه شما دولت را مالک مى دانید ، آیا مقلدین شما مى توانند هنگام سفر در قطار یا هواپیما نماز بخوانند ؟

جواب : مجازند در قطار و هواپیما نماز بخوانند .

جاهایى که نماز خواندن مکروه است :

سؤال 178 : مى دانیم خواندن نماز در چند جا مکروه است ولى دلیلى بر کراهت بعضى از آنها نداریم در این باره توضیح دهید .

جواب : از باب 16 تا باب 42 وسائل جلد 3 مطالعه نمائید صفحه 442 مکان المصلى ، روایت غیر معتبرهم در حکم عدم است .

 

اذان و اقامه

تکلم بعد از اقامه :

سؤال 179 : آیا با تلفظ کردن نیت بعد از گفتن اقامه ، اقامه باید اعاده شود ؟ اگر ذکرهاى دیگرى مانند استغفر الله گفته شود چطور ؟ و اگر تکبیر را براى تصحیح دو بار بگوید نماز باطل است یا خیر ؟

جواب : استغفر الله و مطلق اذکار موجب اعاده اقامه نمى شود ، و در تکرار تکبیرة الاحرام اگر اولى باطل بوده دومى صحیح است و اگر اولى صحیح بوده دومى موجب بطلان است .

اذان و اقامه در صف نماز جماعت :

سؤال 180 : اگر نماز جماعت در مسجد تمام شده باشد ولى صف ها بهم نخورده باشد نماز گزار نمى تواند براى نماز خود اذان و اقامه بگوید حال اگر رجاءً اذان واقامه بگوید جایز است یا خیر ؟

جواب : با تصریح به اینکه نمى تواند جاى رجاء نیست ، هر چند که مسئله اختلافى است . باب 64 جماعت و باب 25 اذان وسائل . لکن نمى توانیم جزماً منع از رجاء آورى نماییم .

یک اذان براى دو نماز :

سؤال 181 : در احادیث صحیحه نقل شده که پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) دو نماز را به صورت جمع ادا کردند و براى نماز دومى اذان نگفتند حدیث و مدرک را بیان فرمائید ؟

جواب : باب 36 اذان وسایل جلد 4 صفحه 665 .

حکایت اذان :

سؤال 182 : در بعض مناطق وقتى مؤذن اذان مى گوید عده زیادى هر یک جداجدا با صداى بلند ، بهمراه مؤذن اذان مى گویند ، این عمل چه حکمى دارد ؟

جواب : حکایت اذان مستحب است .

 

نیت

تلفظ نیت :

سؤال 183 : براى وضو و غسل و نماز تلفظ نیت لازم نیست ،آیا قصد
قربت همان نیت است ؟ اگر بگوید چهار رکعت نماز مى خوانم نماز باطل
است یا نه ؟

جواب : قصد قربت همان نیت است و چناچه بلفظ نیز نیت را جارى کند نماز باطل نمى شود .

سؤال 184 : اگر کسى قصد نمازى را نماید و به همان نیت وارد نماز شود ،اما در لفظ سهواً نام نماز دیگرى را ببرد ، آیا خللى در صحت نماز قصد شده حاصل مى شود ؟

جواب : اگر موقع نیت گفتن و تکبیرة الاحرام قصد جدى داشته خللى در صحت نماز حاصل نمى شود .

سؤال 185 : اگر شخصى نیت نماز را به زبان آورد نمازش چه حکمى دارد ؟

جواب : در روایات است که اگر بعد از اقامه تکلم نمود اقامه را اعاده نماید و على اى حال نماز صحیح است .

تغییر نیت :

سؤال 186 : آیا تغییر نیت از نماز واجب خودش به نماز نیابتى بعد از تکبیرة الاحرام صحیح است ؟

جواب : بعد از دخول در نماز تغییر نیت صحیح نیست .

شک در رکعات و استمرار نیت :

سؤال 187 : انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقى باشد ، پس اگر در بین نماز به طورى غافل شود که اگر به او بگویند چه مى کنى نداند چه بگوید نماز او باطل است . آیا این ندانستن شامل شک در عدد رکعات مى شود یا خیر ؟

جواب : شامل شک در عدد رکعات نمى شود .

ریاء سهواً و نسیاناً :

سؤال 188 : حکم ریاء سهواً و نسیاناً در نماز چیست آیا مبطل است ؟

جواب : مبطل است و چنانچه در یک جزء ریا نمود و بعد متوجه شد و جزء را به قصد قربت تکرار نمود ، نماز صحیح است و زیادى جزء چون سهو و نسیان بوده مضر نیست و احوط سجده سهو است .

ریاء جهلاً :

سؤال 189 : اگر کسى با جهل به مسئله بطلان ، ریا کند ، آیا مبطل عمل است ؟

جواب : ریا مطلقا مبطل است .

 

تکبیرة الاحرام

تکرار تکبیرة الاحرام :

سؤال 190 : اگر کسى تکبیرة الاحرام را که از ارکان نماز است گفته باشد و به جهت صوت دوباره بگوید آیا نمازش باطل است ولو اینکه صورت خود را برنگردانده باشد ؟

جواب : اگر عمدا تکبیرة الاحرام دوم را بگوید به عنوان احرام ، نماز باطل مى شود چه صورت ر ابرگرداند و چه برنگرداند .

 

 


  
  

 

نشست حلقه صالحین با فرماندهی ناحیه سپاه باخرز

در مورخه 93/05/31با حضور روحانی محترم روستای چهارطاق حجه الاسلام ناظری  بعد از نماز مغرب وعشاء جلسه حلقه صالحین شهید شاهچراغی در محل مسجد امام جعفر صادق (ع) برگزار گردید . دراین جلسه ابتدا درباره شهادت امام جعفر صادق (ع) مطالب مختصری و سپس درباره مسایل احکام نماز مطالبی بیان گردید . جناب سرهنگ جامی فرماندهی محترم ناحیه سپاه باخرز در این جمع صمیمی جوانان در باره مسایل روز و مشکلات ومعضلات فرهنگی و خطرات ماهواره که به تهدید تخریب بنیان خانواده اقدام می کند وهمچنین جنایات گروه تروریستی داعش  مطالب مبسوطی را بیان نمودند . مقرر گردید جهت تشویق اعضای حلقه صالحین اردوی استخر پردیس تربت جام با همکاری کانون و پایگاه مقاومت روستا و همکاری سپاه باخرز برگزار گردد .


  
  

خالق هستی خداوند حمید

هرکسی را بهر کاری آفرید

ماهمه دراین جهان جوینده ایم

درپی حکمش همه پوینده ایم

کی دراینجا هیچ وپوچ پا می نهد

لابداینجا بنده اش جا می دهد

هردرختی میوه ای از خوددهد

زنده ماند گرزکارش سوددهد

کل موجودات را م این همه انسانها

لاتکلف نفس الا وسعها

چرخش این چرخ گردون زمان

با تلاش بندگان چرخد جهان

هرکسی مشغول کار خود دراینجا مانده است

گرچه کارش ختم یابد عزرئیلش خوانده است


93/6/7::: 12:28 ع
نظر()
  
  

امام رضاهمچون قفلی بسته می مانم که کلیدش دست صاحبش باشد!

دهانی بسته و زبانی محبوس دارم.

سکوتی محض سراسر وجودم را احاطه کرده،همچون دریایی که در حوض آبی می خروشد و همچون آسمانی وسیع که در قاب پنجره نمی گنجد!

خسته ام از خویشتن..

شاید نیازمند نگاهی خاص باشم از جنس نور تا از این تن ملول رهایی یابم،شاید نیازمند  پرواز باشم بر بال فرشتگانی که تا عرش سفر می کنند.
باید لب به سخن بگشایم، اما چگونه... نمی دانم.

سخن از سفر به پیش آمد...شاید کلید این قفل بسته در سفر باشد،در زیارت باشد... در بارگاهی آسمانی،ملکوتی و نورانی؛خلاصه... قطعه ای از عرش بر روی فرش!

بارالها به ما توفیق زیارت اهل خانه ات را عنایت فرما،شاید به واسطه  آن ها مُهر عشق بر سینه ما نقش بندد.

شاید اهل شویم...

شاید، به خانه ات راه یابیم.

آمین


  
  
<   <<   6   7      >